Praktijk voor therapie, coaching & training
                                                    Ont-wikkelen in verbinding met je  ?

Pedagogie & Persoonlijke ontwikkeling & Talent ontwikkeling

blog

Over afscheid nemen en ontslagverwerking

Geplaatst op 7 maart, 2017 om 16:30

Hoe het einde der tijden transformeert in het begin van de toekomst

 

“Al jaren werk je voor dezelfde werkgever, je bent nooit ziek, draait op verzoek zonder problemen overuren en bent nooit te beroerd om een stapje harder te lopen. Bij de maandelijkse werkbesprekingen is al verschillende keren besproken hoe om te gaan met de teruglopende orderportefeuille. Keer op keer kom je met vernieuwende ideeën om de toekomst van het bedrijf positief te beïnvloeden.

Vlak voor de vakantie wordt je verzocht langs te komen voor overleg. Op de een of andere manier heb je niet zoveel vertrouwen in het verloop van dit gesprek. Dit onderbuik gevoel blijkt niet voor niets. Er wordt je meegedeeld dar er voor jou en drie van je collegae ontslag is aangevraagd bij het UWV.

Boos en vol ongeloof ga je terug naar je werkplek. Hoe kan dat nou?! Je verdient dagelijks geld voor je baas, met de acquisitie, door scherp inkopen. Wat …streek en wat een ….. !!! En een aantal niet zo nette benamingen voor je werkgever schieten door je hoofd.

Eind van de middag ga je naar huis. Gevoel van verraad, teleurstelling, ontgoocheling, verdoving, verdriet en boosheid wisselen elkaar af.

De volgende dag terug op je werk hoor je dat één van de collegae acuut ziek geworden is na de melding van gisteren. Pas na anderhalve week met een teiltje op het toilet, is zij in staat redelijk neutraal (zij het 4 kg lichter) haar werkzaamheden weer op te kunnen pakken. Dat geldt echter niet voor jou, de beschreven emoties blijven je bestoken met gedachten, tranen, slapeloze nachten en wisselende stemmingen… Je hoofd is vol en je altijd positieve spirit onvindbaar.”

Helaas zal dit voorbeeld voor heel veel mensen een herkenbaar scenario zijn. Iedereen gaat op zijn eigen manier om met een dergelijke situatie en iedereen heeft zijn eigen reactie.

Als je een dergelijk bericht te verwerken krijgt, komt er een boel op je af. Of eigenlijk, zakt er een boel onder je weg. Alles wat je als ‘zekerheid’ zag, staat ineens op losse schroeven. Er wordt pijnlijk duidelijk hoezeer alles afhangt van een stabiel inkomen. Om vervolgens over te gaan in zichzelf constant herhalende vragen die de onzekerheid, bij uitblijven van een bevredigend antwoord, alleen maar verder vergroten.

Het is de kunst om deze lamgeslagenheid om te zetten in een constructief bouwen aan je toekomst; met het heft weer in eigen handen. Om daar weer te komen, doorloop je onbewust verschillende stadia. Stadia die lijken op de 7 fasen van rouwverwerking, zoals Elisabeth Kübler-Ross deze beschrijft. In wezen is ook dit een abrupt en definitief afscheid, (vaak) buiten jouw schuld, dat verwerkt moet worden.

1. Ontzetting, ongeloof

Je kunt/wilt het gebeurde niet accepteren. Fase gaat ook met verlamming/verdoving gepaard. Alsof je niet meer in staat bent helder te denken en handelen.

Gevoelens en gedachten die bij deze fase kunnen horen zijn: “Dat kan niet waar zijn”, “Dit kan mij toch niet overkomen”, Ongelofelijk, hoe kan dat nou. Ik heb toch altijd…” etc.

2. Ontkenning

De fase van ontkenning werkt als een (tijdelijk) afweermechanisme. Er wordt ruimte gecreëerd om weer wat tot jezelf te komen. Tijdelijk hou je jezelf voor dat de situatie nog gelijk is aan die, voordat het ontslag aangezegd werd. Deze fase geeft ook de hoop, die mensen de kracht geeft om door te gaan en als het ware het gebeurde ongedaan te maken.

Gevoelens en gedachten die bij deze fase kunnen horen zijn: “Nee, het is vast een vergissing”, “Ik krijg straks vast een telefoontje, dat alles nog net zo is als dat het was”, etc.

3. Woede, angst, schuld.

Wanneer de waarheid eenmaal diep doorgedrongen is, ontstaat er vaak schaamte, angst en boosheid. Deze woede kan zich op alles richten en is niet voor rede vatbaar. Achter deze woede en angst schuilt diep verdriet.

De emoties en gedachten die bij deze fase kunnen horen zijn: “Ik ben overbodig”, “Ik wordt afgedankt”, “Ik ben niets meer waard” etc.

Maar ook “Wie denkt ie …… wel niet dat hij is?!”, “Die ….. denkt alleen maar aan zichzelf, neemt me alles af waar ik altijd voor gewerkt heb!!” en “Wat heb ik toch gedaan om dit te verdienen?”, “Hoe moet ik nou toch in hemelsnaam verder? Hoe moet ik nou voor m’n gezin zorgen?” etc.

Het kan een behoorlijke tijd in beslag nemen voordat deze fase doorlopen is. Deze fase is namelijk pas afgerond, als je bereid bent door de boosheid, de schaamte en door het verdriet heen te voelen en te erkennen dat j e o n t s l a g e n b e n t. Jezelf toestaan om verdrietig te zijn om wat je hebt meegemaakt. Jezelf toestaan dat je jezelf vernederd en afgedankt voelt. Jezelf toestaan om je te schamen voor het feit dat jij ontslagen bent. In de erkenning van deze gevoelens, ligt de sleutel tot de toekomst.

Zolang je blijft ontkennen en weg blijft duwen, zul je worden achtervolgd in je gedachten, in je slaap ( / slapeloosheid), waar je ook bent, net zolang totdat je je overgeeft aan wat is en jezelf de ruimte geeft authentiek te zijn in de situatie die je doormaakt. Authentiek; zonder waardeoordelen, zonder begrenzingen of vermaningen van jezelf. Kijken naar jezelf, door de ogen waarmee je dat naar een gekwetst kind zou doen.

Als je het gevoel hebt daar niet alleen uit te komen, omdat je bang bent te verdrinken in een zuigende draaikolk of weg te zakken in een diep zwart gat, vraag jezelf dan af wat je nodig hebt om jezelf die ruimte wel te geven. Als dat iemand is die met je meeloopt en je een boei toegooit als je dreigt te verdrinken, zoek dan zo iemand op. Zorg voor jezelf!

Als je in jezelf niet de kracht kunt vinden die je nodig hebt om jezelf de ruimte te geven, gaat er steeds meer energie verloren aan het onderdrukken van die emoties. Zonder erkenning verteert het je en kom je er niet uit. Dit proces gaat net zolang door totdat je stopt met vechten om te onderdrukken, ziek wordt, een burn-out krijgt / …

Als je jaren later terug kijkt op wat je meegemaakt hebt, zal dit stadium een fase blijken die veel invloed heeft gehad op je leven nadien. Of dat versterkende of belemmerende invloed is geworden, hangt af van hoe je deze fase af hebt kunnen sluiten.

4. Aanvaarding

In deze fase is het dieptepunt van het 3 stadium bereikt. Hier is de ‘ontslagene’ “klaar” om zichzelf uit het dal te trekken. Weer vooruit te gaan kijken, in plaats van terug. De wonden zijn nog vers en er zal nog regelmatig teruggevallen worden, maar de eerste stap richting een nieuwe toekomst is gezet.

5. Experimenteren

De invulling van een nieuwe toekomst is hier begonnen. Nieuwe dingen worden uitgeprobeerd om hoop te creëren. Er wordt een houvast gezocht voor de toekomst; iets waarmee het gevoel voor ‘zekerheid’ dat zo ruw onderuit getrapt is, weer hervonden kan worden.

Ook wordt er gekeken naar de concrete manier “hoe nu verder”. Je vraagt je af of je je oude beroep wel weer wilt gaan uitoefenen. Je vraagt je af of je wel weer in loondienst wilt werken, of dat je liever als zelfstandige aan de slag gaat. Je komt ineens weer in aanraking met de dromen die je vroeger over je toekomst had. Allemaal vragen die gedurende deze fase aan de orde komen. En waarvan de antwoorden je dichter brengen bij een hervonden zelfvertrouwen, eigenwaarde.

6. Betekenis zoeken

In deze fase ga je overwegen wat de betekenis van het nieuwe gedrag is om daar conclusies uit te trekken.

Een manier om betekenis te vinden is het lezen van informatieve boeken of het volgen van een cursus, training of leren van een ‘methode’ (mindfullness, authentic branding o.i.d.) om in het hier en nu te zijn. In een groep met gelijkgestemden leer je in je nieuwe situatie met ‘nieuwe’ ogen te kijken en krijg je nieuwe handvatten voor het omgaan met uitdagingen, terugval en tegenslag.

7. Terug naar effectiviteit

Het laatste stadium brengt rust en evenwicht. Je hebt ‘je lot’ geaccepteerd, je kunt het gebeurde loslaten. Met de manier die je gevonden hebt om je nieuwe toekomst tegemoet te treden kun je het heft weer in eigen hand nemen. Dàn wordt dat wat eerst het einde der tijden leek, het begin van een nieuwe tijd met ruimte voor nieuwe mensen, nieuwe dingen en niet te vergeten een sterkere ‘nieuwe’ JIJ!


Kom je er alleen niet uit? Neem gerust contact op!


TAGS: #zelfonderzoek #eigenwaarde #crisis #ontslag #psychologie #onzekerheid #inkomen #rouwverwerking #kublerross

CategorieŽn: Geen

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

4 reacties

Antwoord ACeafhagsDef
10:38 op 7 augustus, 2018 
Compression est comment poupe votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur sentiment pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent prendre offre sang loin de votre coeur. Chaque age votre determination bat, il pompe le sang par vos arteres a la reste de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/tadalafil-prix-belgique-horaire
s/
Antwoord AOnernetoofs
8:30 op 14 februari, 2018 
This condition is pretty restricted to the reproductive system and can have several causes for example a response to injury or abnormal the flow of blood in the testicles. Use these circumspectly however, while they may lower blood glucose levels, that's an unsatisfactory effect in males whose blood sugar are properly balanced.
https://www.cialissansordonnancefr24.com/prendre-le-cialis-combie
n-de-temps-avant-rapport/
Antwoord JamesDah
0:26 op 2 april, 2017 
If your partner complains that you snore during your sleep, or if you wake up in the morning feeling tired and grouchy, you may have a common sleep disorder called sleep apnea. This means that at night, your airway is blocked and you stop breathing during your sleep. If you have this condition, you need to find treatment right away to avoid further problems.

Try using a mouth guard that's custom-fitted for you. These are made especially for those suffering from sleep apnea. If you don't have CPAP, then this guard is an excellent alternative. Also, it's a lot more comfortable wearing this mouth guard while sleeping. It really helps keep the airways clear and keeps the soft tissues of the throat stable.

Consider doing a few very specific exercises before going to bed each night, to alleviate some of your sleep apnea symptoms. Exercising throat and tongue muscles has been proven in scientific studies to reduce snoring, improve breathing and lessen the more profound effects of sleep apnea when done according to doctor's orders.

Do not take sleeping pills if you suffer from sleep apnea. These pills are not recommended if you suffer from this condition because they relax the muscles of your throat. Skipping them can actually help you get a better night of sleep because your apnea symptoms are not aggravated.

Sleep apnea can benefit from a good diet that results in your losing weight. Normally people are quite surprised to learn that unhealthy eating is a major source of their sleep apnea. It's been proven that poor diets can contribute to the severity of sleep apnea.

Don't give up on treatment for sleep apnea after one doesn't work. There are a variety of treatments for your condition, so finding the right one is sometimes a process of trial and error. The number and severity of your symptoms influence what treatment is correct one for you. Giving multiple treatments a chance ensures you find the one that works the most effectively.

The first thing to do when you think you are dealing with sleep apnea is to discover if it is really apnea or just advanced snoring. If you have a loved one sleeping with you, this can be done alone at home, but if not you may need to visit a sleep clinic.

You can reduce sleep apnea with exercises to strengthen throat muscles. Sleep apnea is often caused by the tissues in the throat, which can relax and collapse while you sleep. When your muscles strengthen, their chances of collapse and airway blockage go down.

People who use alcohol, sedatives, and sleeping pills are far more likely to suffer from sleep apnea. This is because these drugs will relax the throat and cause their breathing to be impaired. Using these drugs before bedtime is more likely to cause sleep apnea than using these drugs during the day.

These tips were written especially for people who suffer from apnea, whether directly or indirectly as a bed partner. While it can be quite difficult to completely remove apnea from your life, there are ways to live with it, and these were touched on in this useful sleep apnea article.

url=https://www.viagrasansordonnancefr.com/ says...
viagrasansordonnancefr.com
Antwoord Davidfum
21:35 op 17 maart, 2017 
Do you feel the pain of acid reflux? Do you feel a fire inside your chest? Are you miserable? Are you ready for the issues to stop? Continue reading to find out how. Keep reading to learn to control acid reflux for good and to end the misery for good.

You may need to balance out hydrochloric acid amounts in your body if you want to reduce acid reflux and its symptoms. You can do this, for instance, by using sea salt rather than table salt. Sea salt has chloride and minerals that are good for the stomach and prevent acid.




url=https://www.viagrasansordonnancefr.com/acheter-viagra-pour-h
omme-jeune/ says...

https://www.viagrasansordonnancefr.com/acheter-viagra-pour-homme
-jeune/
UA-30913147-1